De maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen wordt teruggebracht naar 100 kilometer per uur, als deel van een pakket maatregelen van het kabinet om het stikstofprobleem aan te pakken. Binnenkort mag tussen 6.00 uur en 19.00 uur nergens in Nederland meer harder worden gereden dan 100, meldt persbureau ANP op basis van ingewijden in Den Haag.
Automobilisten die het gaspedaal verder willen intrappen moeten vanaf volgend voorjaar hun heil zoeken buiten die tijden op sommige wegen – of buiten Nederland. Uit een overzicht van Autotraveler blijkt dat zo goed als alle andere Europese landen hogere maximumsnelheden hanteren voor personenauto’s op snelwegen.
Natuurlijk is er om te beginnen de beroemde Duitse Autobahn, waar in beginsel geen snelheidsbeperkingen van kracht zijn. Al gelden op delen van het wegennet in Duitsland, volgens Wikipedia meer dan de helft, inmiddels maximumsnelheden van 80 tot 130 kilometer per uur. Op stukken zonder limiet is 130 kilometer per uur de aanbevolen snelheid.
Ook Polen en Bulgarije zijn aantrekkelijk voor snelheidsduivels: in beide landen is 140 kilometer per uur het maximum op sommige snelwegen (in Polen geldt op snelwegen met twee rijstroken in elke richting een limiet van 120; in Bulgarije is op sommige wegen 130 de bovengrens).
130 is een gangbare limiet
De maximumsnelheid van 130 kilometer per uur, die Nederland na bijna acht jaar in de ban doet, is gangbaar in een groot aantal andere Europese landen: in zeker achttien landen, waaronder Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Griekenland, is 130 de limiet. Ook in relatief kleine landen als Tsjechië, Slovenië, Denemarken en Luxemburg mogen automobilisten flink gas geven tot die snelheid.
Acht landen volgen met een bovengrens van 120 kilometer per uur, waaronder België, Spanje, Zweden en Zwitserland.
Wie liever in mijlen telt, kan terecht in het Verenigd Koninkrijk. Daar mogen automobilisten op snelwegen maximaal 70 rijden, ofwel zo'n 112 kilometer per uur.
Nog eens acht landen, vooral in Oost-Europa, hanteren 110 kilometer per uur als bovengrens. Naast onder meer Rusland, Armenië en Azerbeidzjan past ook Noorwegen die limiet toe.
Alleen in Cyprus mogen automobilisten, evenals binnenkort in Nederland, nergens harder dan 100.